کاشی و سرامیک

مـرادبیـگی

شیرآلات با کیفیت چه ویژگی هایی دارند ؟

pic

شیرآلات یکی از ابزارهای پرکاربرد بهداشتی در استفاده از آب شرب است. همه اجزای تشکیل دهنده شیرآلات اعم از بدنه شیر، مهره اتصال، شلنگ و سایر اجزا به گونه ای باید تولید شوند که در تماس با آب در دمای 90 درجه هیچ گونه تأثیری روی مزه و طعم، رنگ و بوی آب نداشته باشند و از طرف دیگر در سرمای سخت، آلیاژهای بدنه مقاوم باشند و ترک نخورند.

اولین نکته ای که در تولید شیرآلات حائز اهمیت است جنس موادی است که در آلیاژ شیرآلات بکار گرفته می شود. جنس متریال بکار رفته در آلیاژ شیرآلات باکیفیت، باید از عنصر برنج باشد. تولیدکنندگان شیرآلات برای اینکه آلیاژ در کوره های تولید شیرآلات فرم پذیری بهتری داشته باشد، به ترکیبات آلیاژ برنج، درصدی سرب اضافه می کنند که البته این میزان نباید بیشتر از 2/5 درصد باشد، چرا که استفاده بیش ازحد مجاز از سرب، تهدیدی جدی برای سلامت انسان است. تا جایی که با رعایت نکردن شاخصه استاندارد میزان استفاده از سرب در آلیاژ برنج می تواند امکان ابتلا به سرطان خون در افراد را افزایش دهد.

امروزه در دنیا برای تولید تمام شیرآلات مدفونی (شیرآلات فاضلاب های شهری) که دور از نور و جریان هوا و در تماس با خاک هستند از آلیاژ برنز تولید استفاده میشود. ولی به دلیل قیمت بالای عنصر برنز بیشتر از عناصر مس و برنج استفاده میشود. در مورد تیوپ شلنگ شیرآلات امروزه از ماده پلی اتیلن استفاده میشود چرا که در برابر گرما و سرمای آب مقاوم هستند. اما متاسفانه برخی تولیدکنندگان برای مقرون به صرفه تر شدن هزینه تولید برای ساخت تیوپ از ماده ای به نام ای پی دی ام استفاده میکنند. این ماده در مجاورت هوا سریع تر اکسید و فاسد میشود. البته که روکش فلزی در شلنگ ها هم باید از جنس استیلنس استیل (فولاد ضد زنگ) باشد.

با یک محاسبه ساده میتوان دریافت که هزینه خرید شیرآلات بدون استاندارد با احتساب هزینه خرابی آنها بیشتر از قیمت خرید شیرآلات دارای نشان استاندارد برای مصرف کنندگان رقم میخورد.

اکثر تولیدکنندگان محصولات برند که محصولات استاندارد باکیفیت تولید میکنند، حداقل تا 5 سال محصول رو گارانتی میکنند و این دقیقا یکی از نشانه های یک محصول با کیفیت است. 

البته شایان ذکر است که ایران امروزه از جمله تولیدکنندگانی است که به بسیاری از استانداردهای جهانی تولید و بخصوص استانداردهای اروپایی دست یافته و به جرات می توان گفت شیرآلات تولید شده در بسیاری از کارخانه های برند و استاندارد ایرانی کیفیتی بسیار بالاتر از شیرآلات چینی دارند. چرا که این شرکت ها ضمن رعایت کردن استانداردهای ایرانی، در تلاشند تا استانداردهای اروپایی را نیز رعایت کنند، چرا که خواهان صادرات محصولات خود به کشورهای خارجی نیز هستند.

نکات حائز اهمیت حین خرید شیرآلات باکیفیت :

1. خریداران باید از فروشنده بخواهند تا در مورد میزان آب بند (میزان چکه کردن) محصول مورد نظر به آنها توضیح بدهد و به سراغ محصولاتی بروند که آب بند بودن شیرآلات رو تضمین میکنند. 

2. خریداران باید از فروشنده در مورد کیفیت کارتریج داخلی (مغزی) شیر که از مهم ترین قطعات در شیرآلات است بپرسند و از آنها بخواهند شیرآلاتی به ایشان معرفی بشود که بیشترین راندمان ساعت کارایی در باز و بسته کردن شیرآلات رو تضمین میکنند.

3. خریداران باید حین خرید شیرآلات برای حمام، دقت بیشتری بکنند. چرا که این شیرآلات در محیطی مرطوب قرار میگیرند و باید آبکاری با کیفیت، مناسب و استانداردتری داشته باشند.  در نتیجه در این مورد توجه به آبکاری محصول مورد نظر هم بسیار حائز اهمیت است.

4. در مورد شیرآلات آشپزخانه اما دقت به نوع و کیفیت کارتریج اهمیت بیشتری دارد. چرا که این نوع از شیر در منازل به نسبت سایر شیرآلات منزل کارکرد بیشتری دارد و باید کارتریج باکیفیتی داشته باشد و توصیه مشود که شیرآلاتی را که کارتریج با کیفیتی دارند و فنری هستند خریداری شوند.

5. و گزینه آخر دقت به صرفه جویی در مصرف آب است. ترجیحاً خریداری شیرآلاتی که در صرفه جویی آب موثر هستند بسیار مهم است. شیرآلات دارای چشمی میتواند گزینه بسیار مناسبی باشد. شایان ذکر است که با استفاده از این نوع شیرآلات در هر واحد 500 لیتر آب صرفه جویی میشود.

دیدگاه کاربران
دیدگاه خود را درباره این مقاله بیان کنید
افزودن دیدگاه