کاشی و سرامیک

مـرادبیـگی

سرامیک کف، انواع آن و راه‌های انتخاب

pic

شاید بتوان گفت انتخاب کفپوش کلیدی‌ترین مرحله در طراحی و اجرای دکوراسیون منزل است؛ که صرفاً جنبه زیبایی ندارد. انواع سرامیک کف هم برای ساختمان‌های مختلف در شرایط آب و هوایی گوناگون انتخابی مناسب هستند، هم زیبایی خاصی به فضا می‌دهند.

اساساً انواع سرامیک به دلیل تنوع بالا، قیمت مناسب، مقاومت در برابر انواع شرایط آب و هوایی و قابلیت شستشو محبوبیت بالایی بین کفپوش‌ها دارند. اما همچنان باید هنگام خرید سرامیک کف پذیرایی یا محیط‌های دیگر حداقل به چند موضوع توجه کرد.

ابتدا یک تعریف کلی از تفاوت سرامیک کف با سرامیک دیوار ارائه دهیم :

مشخصاً تفاوت در کاربرد هرکدام است. به طور واضح ویژگی‌های اصلی و مهم برای سرامیک کف به دلیل نوع کاربری آنها، استحکام و مقاومت در برابر فشار و سایش است که خب این ضرورت در مورد سرامیک دیوار به نسبت سرامیک کف اهمیت چندان بالایی ندارد. در نتیجه سرامیک‌های کف نسبت به سرامیک‌های دیواری ضخامت بیشتری دارند. ساخت این سرامیک‌ها به گونه‌ای است که در نهایت استحکام مکانیکی و مقاومت سایشی بیشتر و جذب آب کمتری داشته باشند.

در ضمن انواع سرامیک کف نیز خودشان از نظر مقاومت و استحکام دسته‌بندی دارند. بدون شک استحکامی که برای سرامیک پارکینگ لازم است، قابل مقایسه با سرامیک کف تراس یا بالکن نخواهد بود.

اگر قرار است بخش مهمی از خانه یا همان کف خانه را کفپوش کنید، مهم است حتماً نکاتی را لحاظ کنیم :

  • آیا انتخاب سرامیک طرح‌دار برای فضای مورد نظر می‌تواند مناسب باشد ؟
  • اگر در فکر انتخاب یک سرامیک با طرح مدرن هستید، حضور مداوم آن موجب خستگی چشم‌های شما نمی‌شود​​​​​​ ؟
  • چه رنگی می‌تواند مناسب‌ترین رنگ باشد ؟
  • انتخاب رنگ مدنظر برای کف خانه شما مخصوصا پذیرایی مناسب است ؟
  • رنگ مورد نظر فضای شما را چطور نشان می‌دهد ؟ بزرگ یا کوچک ؟ خلوت یا شلوغ ؟ و مهم تر از همه اینکه چه حسی را در شما به وجود می‌آورد ؟
  • آیا بین سرامیک کف پذیرایی و سرامیک دیوار بخش‌های دیگر خانه، سقف کاذب، تایل گچی و اصولاً دکوراسیون سقف و دیوارهای فضای شما همخوانی وجود دارد ؟​​​​​​

انواع سرامیک

در حالت کلی انواع سرامیک ساختمان را می‌توان از سه نظر دسته‌بندی کرد:

 

  1. از نظر درجه‌بندی
  • درجه یک
  • درجه دو 
  • درجه سه

      2. از نظر محل نصب

  • سرامیک کف
  • سرامیک دیوار

      3. از نظر پوشش

  • لعاب‌دار
  • بدون لعاب

انواع سرامیک گرانیتی

سرامیک گرانیتی با خاک رس ساخته می‌شود؛ و هنگام پخت با افزودن رنگدانه‌ها به آن طرح و رنگ داده می‌شود. چون این نوع سرامیک کف بدون لعاب است، سطح آن با سنگ‌ساب پولیش براق می‌شود.

از جمله مدل‌های رایج انواع سرامیک کف گرانیتی در طراحی داخلی می‌توانیم به نمونه‌های فلفل نمکی، رگه‌ای و قالب‌های رستیک اشاره کنیم.

انواع سرامیک کف پرسلانی

همانطور که از نام این سرامیک کف پذیرایی مدرن پیداست، سرامیک پرسلانی در دمای بالا پخته می‌شود. حالت شیشه‌ای و تخلخل کم انواع سرامیک پرسلانی هم به همین دلیل است.

تولید این پرسلان‌ها هم به صورت لعاب‌دار و هم بدون لعاب است. ضخیم‌تر از سرامیک‌های معمولی هستند و جذب آب آنها نزدیک به صفر است

این ویژگی‌ها برای سرامیک کف بسیار مناسب هستند 

سرامیک موزاییکی

یکی از انواع سرامیک کف که برای دکورهای خاص فوق‌العاده است، سرامیک‌های موزاییکی هستند. این نمونه‌ها با قطعات ریز لعاب‌دار یا بدون لعاب، در نقش‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند.

سرامیک‌های موزاییکی چندمیلی‌متر بیشتر ضخامت ندارند، و ابعاد رایج آنها 30 در 60 سانتی‌متر است. البته این سرامیک‌ها در اشکال مستطیل، شش‌گوش، هشت‌گوش و … هم در بازار موجود هستند.

سرامیک کف مات یا براق

قاعدتاً سرامیک‌های براق سطح لغزنده تری به نسبت سرامیک‌های مات دارند و البته بسته به جنس سرامیک این لغزندگی می‌تواند کم یا زیاد باشد.

اما سرامیک‌های مدرن و براق می‌توانند فضاهای کوچک را بزرگتر نشان دهند و نور فضا رو نیز چند برابر می‌کنند و مناسب فضاهای تاریک هستند.

در مقابل سرامیک‌های مات به نسبت لغزندگی کمتری دارند، نگهداری و تمیزی آنها ساده تر است، احساس آرامش و راحتی بیشتری را به افراد منتقل می‌کند و اصالت خاصی هم به فضا می‌دهند.

انواع چیدمان سرامیک و کاشی

  • چیدمان ساده و راست یا چهارخانه: که از قدیمی ترین و پرکاربردترین چیدمان‌ها است. در این نوع چیدمان، سرامیکها با طرح تکراری و رنگ‌های مشابه به صورت مرتب در کنار هم قرار می‌گیرند تا همه‌ کف یا دیوار را بپوشانند. در این روش با استفاده از خلاقیت می‌توان طرح‌های زیبا و جذابی را ایجاد نمود.
  •  چیدمان شطرنجی یا لوزی: نوع دیگر چیدمان کاشی‌ها به صورت شطرنجی است که استفاده از این نوع چیدمان کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد. در این حالت سرامیک‌ها با زاویه‌ 45 درجه نسبت به هم قرار می‌گیرند و طرح لوزی را ایجاد می‌کنند. این نوع چیدمان باعث بزرگ‌تر نشان دادن فضا می‌شود.
  • چیدمان حصیری: این نوع بیشتر در چیدمان پارکت‌ها دیده می‌شود، برای کاشی و سرامیک هم کاربرد دارد. انواع سرامیک‌های کف سالن با شکل مستطیلی و با زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار می‌گیرند.
  • چیدمان چرخ دنده‌ای: در این طرح یک سرامیک مربعی کوچک در وسط قرار می‌گیرد و سرامیک‌های مربعی با ابعاد بزرگ‌تر در چهار طرف مربع کوچک‌تر جاگذاری می‌شوند.
  •  چیدمان زیگزاگ: استفاده از سیستم چیدمان زیگزاگ نیز بسیار خلاقانه و خاص بوده و موجب می‌شود بسیاری از فضاهای خالی خانه به چشم نیاید. این نوع چیدمان موجب می‌شود چشم مخاطبان به سمت کف فضای خانه‌ها هدایت شود و برای بیننده خسته‌کننده نباشد. در این نوع طرح، سرامیک‌ها به صورت زیگزاگ در کنار هم قرار می‌گیرند. سرامیک‌ها می‌توانند هم‌رنگ باشند و یا از رنگ‌های مختلفی تشکیل شده باشند.
  • چیدمان عمودبرهم: این نوع چیدمان نیز همانند چیدمان زیگزاگ است با این تفاوت که حرکت چشم بیننده از بالا به پایین و مستقیم است. در حالی که حرکت چشم بیننده در چیدمان قطری به صورت مورب است.
  • چیدمان سه بعدی: با کنار هم قرار گرفتن برخی از انواع سرامیک کف، طرح‌هایی سه بعدی ایجاد می‌شود. این نوع طرح‌ها در مکان‌های مختلفی مانند استخر، رستوران، اتاق‌های پذیرایی بزرگ وغیره استفاده‌ می‌شوند.
  • چیدمان شش ضلعی: در این مدل چیدمان، انواع سرامیک کف شش ضلعی در کنار هم قرار می‌گیرند و فرمی به شکل کندو ایجاد می‌کنند. این مدل عموماً برای استفاده در حمام و سرویس استفاده می‌شوند.

 

دیدگاه کاربران
دیدگاه خود را درباره این مقاله بیان کنید
افزودن دیدگاه