کاشی و سرامیک

مـرادبیـگی

سرامیک طرح پارکت

pic

استفاده از سرامیک طرح پارکت به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته، و در واقع جایگزین بسیار مناسبی برای پارکت به شمار می‌آید. استفاده از آن به افرادی پیشنهاد میشود که علاقه زیادی به پارکت دارند اما به دلایل متفاوت از استفاده آن اجتناب می‌کنند. مثلا افرادی که دوست دارند کف آشپزخانه را طوری دیزاین کنند که با کابینت‌های طرح چوبشان همخوانی زیبایی، هم به لحاظ رنگ و هم به لحاظ طرح ایجاد شود، اما به دلیل شستشوی زیاد کف آشپزخانه، نگران باد کردن پارکت هستند. علاوه بر آن به دلیل بالا بودن قیمت پارکت نسبت به سرامیک، استفاده از این نوع سرامیک‌ها حین رسیدن به هدف و انتخاب طرح دلخواه بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی هست.

در ضمن متریال چوبی در مقابل ضربه و اشیای تیز آسیب پذیری بالایی دارند. به دلیل قدرت جذب رطوبت بالای چوب، می تواند آسیب های جدی به چوب وارد شود. حتی یکسری از حشرات هم می توانند باعث تخریب چوب شوند. تمام این مشکلات در پوشش کف خودنمایی بیشتری دارند، زیرا در مواجهه مستقیم با اشیاء است.

سرامیک طرح پارکت نه تنها معایب پارکت را نداشته بلکه مزایای چشم گیری هم دارد. این مدل یکی از پرطرفدارترین محصولات سرامیکی موجود است که به عنوان کف پوش، دیوارپوش و گاهی برای تزیین نمای بیرونی و داخلی منزل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع سرامیک طرح پارکت نه تنها به عنوان کفپوش بلکه به عنوان دیوارپوش هم به کار میرود. در ادامه به مزایای این نوع از سرامیک اشاره می‌کنیم

  • مقاومت بالای سرامیک طرح پارکت

سرامیک ها به خصوص سرامیک پرسلان از مقاومت بسیار بالایی نسبت به سایر کف پوش ها برخوردار هستند. پوشش کف همیشه در معرض فشار است زیرا محل رفت و آمد و تردد است. پس لازمه این پوشش استحکام بالا می باشد، که سرامیک کف این ویژگی را تا حد قابل قبولی دارد.

  • جذب رطوبت پایین این نوع سرامیک

در فرایند تولید سرامیک مواد اولیه پس از ترکیب برای زمانهای طولانی داخل کوره قرار می گیرند و این کار باعث تراکم بالا و تخلل پایین سطح سرامیک می شود که راه را برای نفوذ رطوبت سد می کند. همان طور که گفتیم رطوبت یکی از مشکلات مهم در استفاده از پارکت چوبی است. این مشکل هم با وجود سرامیک باکیفیت بهبود بخشیده شده است. قدرت جذب رطوبت در بعضی سرامیک ها حتی کمتر از 2% است که عدد قابل توجهی است و البته ای عدد در مورد پرسلان‌ها به 0.5% هم میرسد.

  • تنوع بالا در طرح و رنگ

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرامیک‌ طرح پارکت تنوع بسیار بالای آن در طرح و رنگ است. علاوه بر آن نمای ظاهری آن به قدری به پارکت شباهت دارد که به سختی قابل تشخیص است و حتی در فرآیند تولید آن سعی شده تا بافت و تکسچر آن نیز القا کننده حس چوب باشد، طوری که شما با دست کشیدن بر روی آن حس بافت چوب را کاملاً احساس خواهید کرد. این سرامیک ها در طرح های مختلفی مانند مستطیلی ، مربعی ، مورب و ترکیبی عرضه می شوند. انواع سرامیک‌های طرح پارکت چه مدرن و چه کلاسیک از روشن ترین رنگها تا تیره ترین آنها تولید می شوند. با توجه به سازگاری سرامیک طرح پارکت با تغییرات آب و هوایی و استحکام بالا می توان نمای چوبی را در محیط های بیرونی هم استفاده کرد. این نوع سرامیک‌ها گاهاً به عنوان کاشی دیواری هم استفاده می شوند.

  • کثیفی و آلودگی را کمتر نشان می‌دهند

یکی دیگر از مزیت‌های این نوع از سرامیک، اینه که به دلیل بافت و طرحی که دارند، آلودگی و کثیفی را کمتر نشان می‌دهند. در نتیجه نیاز به شستشو و تمیز‌کاری آنها به مراتب کمتر احساس می‌شود و حتی در صورت نیاز به تمیزکردن می‌توان تنها با یک دستمال نمدار و کمی ماده شوینده بدترین لکه‌ها رو نیز از بین برد. این در صورتی است که پارکت به دلیل داشتن بافت چوب و برجستگی های بسیار ریزی که بر روی خود دارد، امکان تمیز کردن لکه‌های سخت را دشوارتر می‌کند و حتی عدم امکان استفاده از مواد شوینده نیز کار را مشکل‌تر خواهد کرد. در نتیجه با انتخاب سرامیک طرح پارکت می‌توان تا سالها داشتن کفپوشی زیبا و مقاوم را تجربه کرد و از تعویض زود هنگام آن جلوگیری کرد و مانع از هزینه‌های گزاف و اضافه شد.

  • هزینه متناسب سرامیک طرح پارکت

امروزه به دلیل بالا بودن قیمت چوب استفاده از پارکت نیز منطقی نیست و هزینه سرامیک‌های طرح پارکت با پارکت واقعی قابل مقایسه نیستند.

  • سازگاری با محیط زیست

همان طور که می‌دانیم برای تولید پارکت و به طور کلی فرآورده های چوبی باید درختان زیادی قطع شوند که این کار با حفاظت از محیط زیست در تضاد است. مواد اولیه سرامیک ها از خاکهای طبیعی مانند خاک رس بدست می آید که به وفور در طبیعت یافت می شود و خللی در چرخه طبیعی محیط زیست وارد نمی کند. علاوه بر این ها سرامیک در مقایسه با چوب طول عمر بالایی دارد و از استفاده بی رویه از منابع طبیعی جلوگیری می کند.

 

دیدگاه کاربران
دیدگاه خود را درباره این مقاله بیان کنید
افزودن دیدگاه