کاشی و سرامیک

مـرادبیـگی

در انتخاب کاشی و سرامیک فضایِ باز، چه نکاتی اهمیت پیدا می‌کند

pic

فاکتورهای زیادی برای انتخاب کاشی و سرامیک فضای باز وجود دارد. فاکتورهایی مانند مواد، بافت، سبک و رنگ.
از مهم‌ترین فاکتورها، در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی هر منطقه است. برای کاشی ‌های فضای باز، مواد طبیعی ای مثل تراورتن، سنگ مرمر و اسلیت گزینه های مناسبی هستند.

این گزینه‌ها به دلیل زیبایی و دوام زیاد همیشه مورد توجه بوده‌اند و یا کاشی تراکوتا به خاطر رنگ‌های گرم و قرمز-قهوه‌ای زیبایی خاصی در باغچه ایجاد می‌کند.

با این حال همه این کاشی‌ها متخلخل بوده و درصد جذب آب بالایی دارند. در تابستان و روزهای گرم شگفت‌انگیز هستند. اما در زمستان و روزهای سرد سال، به شدت آسیب می‌بینند.

چرخه سرد و گرم شدن در نهایت جنس این کاشی‌ها رو تضعیف می‌کند و در نهایت موجب ترک خوردگی و شکسته شدن کاشی می‌شوند. بنابراین آب و هوا باید اولین معیار برای انتخاب باشد. بهترین تعادل بین زیبایی و ظرافت و دوام و تخلخل کم از هر ماده دیگری پرسلان است. پرسلان به دلیل جذب آب نزدیک به صفر در برابر یخ‌زدگی مقاومت بسیار زیادی دارد و در نتیجه دچار شکستگی و خرد شدن و ترک خوردگی نمی‌شود. همچنین تخلخل کم آن مانع از ایجاد جلبک، قارچ و کپک در سطح کاشی می‌شود.

مواد مناسب برای هوای گرم

پرسلان مقاوم به UV است و رنگ‌های آن در معرض نور خورشید ثابت باقی می‌ماند و تغییر نمی‌کند. اما رنگ‌های فانتزی سنگ طبیعی در معرض نور خورشید محو می‌شوند. مواد طبیعی مثل سنگ تراورتن و سنگ مرمر می‌توانند در هوای مرطوب خطرناک باشند.

سرامیک و کاشی‌های ساخته شده از سنگ طبیعی قابل اصلاح نیستند. اما کاشی‌ها و سرامیک‌های پرسلانی می‌توانند به گونه‌ای ساخته شوند که مقاومت آن‌ها در برابر لغزش افزایش یابد.

در نتیجه برای استفاده در محیط‌های باز به ویژه آب و هوای مرطوب کاشی با درجه بالای مقاومت در برابر لغزش انتخاب کنید.

دقت در انتخاب رنگ

یک قاعده کلی و مفید در اتخاب رنگ کاشی وجود دارد و آن این است که در محیط‌های تاریک و یا با رنگ‌های تیره از کاشی‌های رنگی و روشن برای روشن‌تر جلوه دادن فضا استفاده کنید. در فضاهایی با رنگ‌های روشن، با رنگ‌های تیره‌تر فضا رو متعادل کنید.

سبک و طرح کاشی

در انتخاب دقت کنید که:

  • آیا درصدد ایجاد یا بازسازی تراس یا حیاط هستید؟
  • آیا طرفدار رنگ‌های روشن و تابستانی هستید؟
  • آیا می‌خواهید اطراف استخر را کاشی کنید؟
  • آیا صرفاً از کاشی برای ایجاد راهرو قرار است استفاده کنید؟
  • یا قصد ایجاد فضایی برای نشستن دارید؟

همه این گزینه‌ها در انتخاب طرح و رنگ کاشی شما موثر است. در نتیجه قبل از شروع پروژه درباره تمامی این موارد تصمیم درست و نهایت را گرفته و طرح‌ریزی نهایی را درباره تمامی بخش‌ها از جمله محیط بیرونی ویلا و یا خانه‌تان انجام دهید، چرا که در صورت اجرای نهایی اگر موردی به نظرتان مناسب نباشد، موجب هزینه دوباره و اضافی خواهد شد که البته تضمینی برای رسیدن به نتیجه بهتر نیست.

هماهنگی با فضای داخلی

گاهی این علاقه‌مندی ایجاد می‌شود که فضای داخلی و خانگی خانه را به بیرون از خانه مثل حیاط یا تراس گسترش دهید. یکی از روش‌های رسیدن به این ایده، بازسازی کاشی‌های محیط با رنگ مشابه فضای داخلی است. در ضمن اگر از دکوراسیون داخلی خانه در حیاط استفاده کنید یکپارچگی فضای زندگی خود را در بیرون گسترش داده‌اید.

این هماهنگی و یکپارچه سازی بین سالن خانه و حیاط می‌تواند با نصب همان کاش‌های داخلی و استفاده از همان الگوی چینش (اما در اندازه‌های بزرگتر) اتفاق بیفتد.

 

 

پنج دلیل برای انتخاب پرسلان به عنوان سرامیک فضای باز:

  1. پرسلان مقاوم در برابر یخ‌زدگی​​​​​​

چون نفوذناپذیر هستند، آب را جذب نمی‌کنند، بنابراین هیچ فرصتی برای جذب آب، یخ‌زدگی، انبساط و ترک‌خوردن وجود ندارند.

        2. به حداقل نگهداری نیاز دارند

چون غیر متخلخل و ضدلک هستند و جارو کردن گاه به گاه فضای باز و شستشو با مقداری آب گرم و شوینده کافی است.

        3. ضد خش هستند

بسیار بادوام هستند. بسیار متراکم‌تر از کاشی‌های سرامیکی استاندارد هستند، چون در دمای بسیار بالا پخته شده و از خاک رس تصفیه شده ساخته می‌شوند.

        4. پرسلان‌ها قابلیت تولید با بافت‌های غیر لغزنده را دارند

یعنی می‌توان با خیال راحت در مناطق مرطوب از آنها استفاده کرد

        5. پرسلان‌ها می‌توانند فضای داخلی و خارجی را باهم ترکیب کنند

استفاده از فضای باز در امتداد فضای نشیمن راهی عالی برای ایجاد نمای یکپارچه بین فضای بیرونی و داخلی خانه است. بنابراین از استفاده از سرامیک‌های یکسان در آشپزخانه و بالکن نترسید. فضا بزرگتر به نظر می‌رسد و در نهایت حسی از جریان در فضا ایجاد می‌کند.

 

 

 

 

دیدگاه کاربران
دیدگاه خود را درباره این مقاله بیان کنید
افزودن دیدگاه