کاشی و سرامیک

مـرادبیـگی

انتخاب کاشی و سرامیک مناسب

pic

هنگام طراحی یک پروژه ساخت یا بازسازی خانه، به ویژه در حمام یا آشپزخانه، استفاده از کاشی و سرامیک بر روی دیوارها و کف طبقه ها اغلب بخش بزرگی از معادله است. همانطور که کار با تمام مصالح ساختمانی نکات و جوانب مثبت و منفی دربر دارد، استفاده از کاشی و سرامیک نیز از این قاعده مستثنا نیست و نکته حائز اهمیت این است که بدانیم از چه نوع کاشی و سرامیکی در مکان های مختلف می بایست استفاده نمود تا بهترین بازده و کارایی را داشته باشد.

آماده سازی

در ساخت و یا بازسازی یک خانه، آماده سازی محیط نقش بسزایی در کیفیت نتایج به دست آمده دارد. این قاعده در خصوص استفاده از کاشی و سرامیک نیز صحیح می باشد. پایه و اساس کاشی کاری سطحی است که کاشی یا سرامیک روی آن نصب می شود و اگر سطح کار مناسب نبوده و دارای ایراد باشد، قبل از شروع به کار به جهت حفظ یکپارچگی کاشی ها در کنار یکدیگر، سطح مورد نظر حتما می بایست آماده و مهیا شود.

مزایای سطوح کاشی/سرامیک شده

مزایای سطوح کاشی/سرامیک شده بسیار زیاد است. قیمت کاشی و سرامیک در یک بازه وسیع از بسیار ارزان تا بسیار گران قرار دارد، اما با ایجاد یک تناسب می توان تا حدودی از هزینه های بی مورد و اضافی جلوگیری نمود. همچنین انعطاف پذیری قابل توجه در طراحی و خلاقیت بسیاری در طرح ها و مدل های کاشی و سرامیک وجود دارد. هر فرد با داشتن کمی دانش و مهارت کاشی کاری قادر خواهد بود تا کاشی و سرامیک خود را با ابزار مناسب نصب نماید. تعویض کاشی های آسیب دیده می تواند بصورت کاشی با کاشی و بدون نیاز به تخریب تمام سطح انجام شود. در نهایت، سطح کاشی یا سرامیک شده به طور قابل توجهی سبک تر از سطح جامداتی همچون کوارتز، کورین یا گرانیت است، بنابراین چالش های ساختاری کمتری در آن وجود دارد.

معایب سطوح کاشی/سرامیک شده

کاشی یا سرامیک ممکن است به هر دلیلی روزی از بین برود و یا آسیب ببیند که نیاز به جایگزینی داشته باشد. در این مواقع ممکن است هر شخصی قادر نباشد خود نسبت به تعویض آن اقدام کند و نیاز به یک حرفه ای احساس شود. ملات بکار رفته در بین کاشی ها ممکن است دچار تغییر رنگ و یا ترک خوردگی شود که در اینصورت نیز نیاز به جایگزینی دارد. روزانه طرح ها و مدل های متنوعی از کاشی ها و سرامیک ها به سرعت و متناسب با مد روز و سلایق گوناگون تولید می شوند و به نظر می رسد که هر کدام از این مدل های مدرن تنها تا چند سال در کورس رقابت و مد قرار خواهند داشت.

در هنگام خرید کاشی و سرامیک، علاوه بر موارد ذکر شده به این نکات نیز توجه داشته باشید

  • میزان مقاومت در برابر فشار :

منظور از فشار، مقدار فشار لازم برای شکستن کاشی یا سرامیک می باشد. این مقاومت می بایست در برابر فشار طبیعی کافی باشد و یکی از مهمترین ملاحظات هنگام انتخاب کاشی و سرامیک است. یک کاشی یا سرامیک با لعاب سفت و سخت، از مقاومت بیشتری نسبت به یک سنگ نرم تر و دارای منافذ بیشتر، می باشد.

  • جذب آب :

چهار سطح یا درجه در خصوص میزان جذب آب یک کاشی یا سرامیک تعیین شده است (از غیر قابل نفوذ، با نرخ جذب آب کمتر از 0.5 درصد تا نفوذ بپذیر، با نرخ جذب آب 7٪ یا بیشتر). همچنین هر اندازه که کاشی یا سرامیک میزان جذب آب و رطوبت کمتری داشته باشد، از مقاومت بالاتر و لکه پذیری کمتر برخوردار است.

  • میزان مقاومت در برابر خراش :

کاشی یا سرامیک را از لحاظ مقاومت در برابر سایش و خراش آزمایش نمایید. از آنجا که در هر خانه ای ابزار و وسایلی وجود دارد که ممکن است به کاشی و سرامیک آسیب وارد کند، قطعا این ویژگی اهمیت بالایی خواهد داشت.

  • میزان ضریب اصطکاک :

اصطکاک به معنای "عامل جلوگیری از لغزش" است. چنانچه ضریب اصطکاک یک کاشی یا سرامیک پایین باشد، هنگامی که سطح آن مرطوب است، می تواند بسیار خطرناک و آسیب زننده باشد. پس توجه به این نکته بخصوص درمورد کاشی و سرامیک استفاده شده در کف سرویس های بهداشتی و آشپزخانه اهمیت بالایی دارد.

میزان مقاومت در برابر انجماد و ذوب : کاشی ها و سرامیک های غیر مقاوم در برابر سرما و گرمای زیاد، در برودت هوا براحتی یخ زده و ترک می خورند و همچنین در مواجهه با گرمای زیاد حاصل از آتش سوزی ذوب شده و از بین خواهند رفت.

دیدگاه کاربران
دیدگاه خود را درباره این مقاله بیان کنید
افزودن دیدگاه