کاشی و سرامیک

مـرادبیـگی

اسلب

pic

سنگ‌ها به خصوص سنگ اسلب، موجب زیبایی بخشی دو چندان به محیط و ایجاد شکوهی کم‌نظیر می‌شوند. یکی از کاربردی‌ترین سنگ‌ها برای دکوراسیون خارجی و داخلی ساختمان، سنگ اسلب است. اسلب در زبان لاتین به معنی ورق/ برگه/ قطعه می‌باشد. تولید سنگ به روش اسلب یکی از روش‌های جدید فرآوری سنگ هست که با دستگاه‌های مخصوصی مثل اره و وایرکات انجام می‌شود. در روش جدید بُرش اسلب، سنگ خام (کـوپ) بــه صورت حرکت رفت و برگشتی توسط تیغه مخصوص ورقه ورقه می‌شود ابعاد این ورقه‌ها بسیار بزرگ‌تر از تایل یا سنگ قُلـه‌بری می‌باشد عمدتاً این ابعاد از عـرض 80 سـانت به بالا می‌باشد. بعد از بُرش، اسلب وارد مرحله بعدی فرآوری مثل اپوکسی کاری، رگه گیری، ساب و صیقل کاری فرزکاری و دوربری می‌شود ضخامت برش سنگی اسلب، عمدتاً 2 سانتی متر و در برخی موارد 3 سانتی متر می‌باشد. در صورت اجرای صحیح مراحل بُرش ساب و کالیبراسیون می‌توان در فضاهای مختلفی از اسلب استفاده کرد. در روش فرآوری جدید استحکام سنگ نسبت به روش‌های قدیمی افزایش یافته و عمر سنگ بیشتر می‌شود.

 


مزایای استفاده از اسلب:

  • استحکام بیشتر
  • زیبایی خیره کننده
  • دقت و کیفیت در بُرش
  • سهولت در انتخاب سنگ
  • کیفیت بیشتر نسبت به تایل
  • کاهش پرتی ضایعات در تولید
  • سهولت در حمل و نقل و بارگیری
  • قابلیت ایجاد صفحه‌های بوک مچ و فورمچ
  • قابلیت نورپردازی
  • اسلب بوک مچ و فورمچ

در عملیات بوک مچ (book matching) که خود شامل دو بخش دوتایی (بوک مچ) و چهارتایی (فورمچ) هست بُرش و فرآوری سنگ طوری صورت می‌گیرد که خطوط و رگه‌های طبیعی موجود در سنگ اسلب در امتداد یکدیگر یا در تقارن با یکدیگر قرار بگیرند. یعنی مانند یک پروانه یا نقش و نگارهای یک قالی که در تقارن و امتداد یکدیگر قرار دارند، شال‌ها و رگه‌های سنگ نیز در کنار یکدیگر جفت می‌شوند.

در حالتی که دو ورق در کنار یکدیگر یک قاب را تشکیل بدهند حالت بوک مچ

 


و اگر چهار ورق اسلب منجر به تشکیل یک قاب گردد حالت فورمچ هست

 


کاربردهای سنگ اسلب

از جمله کاربردهای سنگ اسلب به استفاده در فضای داخلی ساختمان‌ها، سنگ فرش کف هال و پذیرایی، سنگ فرش کف و دیواره‌های لابی، ورودی ساختمان‌ها، دیواره‌ی شومینه و آسانسور، در آشپزخانه برای کابینت و کانتر، میز ناهار خوری، مراکز تجاری و ساختمان‌های لوکس، سرویس بهداشتی و حمام می‌توان اشاره نمود. امروزه این نوع سنگ‌ها به دلیل کیفیت، تنوع و زیبایی خیره کننده‌ای که دارند، در بسیاری از پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پرطرفدارترین سنگ‌های اسلب

سنگ گرانیت: سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین درونیست که به سنگ خارا نیز شهرت دارد. این سنگ بافتی با دانه‌های متوسط تا درشت دارد و با وجود کانی‌های متفاوتی که در آن وجود دارد، به رنگ صورتی تا خاکستری پر رنگ و حتی سیاه یافت می‌شود. گرانیت از جمله سنگین‌ترین سنگ‌هاست که با این وجود دارای استحکام و مقاومت بالایی می‌باشد. سنگ گرانیت سطحی با طرح کاملا یکسان دارد و هم چنین تنوع رنگی و طرحی به نسبت خوبی دارد که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد. معادن این سنگ در خراسان به وفور دیده می‌شود. این سنگ به رنگ‌های سفید، خاکستری، قرمز، صورتی، سبز، آبی و سیاه یافت می‌شود.

 


سنگ تراورتنسنگ تراورتن از جمله سنگ‌های تزئینی پرطرفدار می‌باشد که در دسته سنگ‌های آهکی متخلخل قرار می‌گیرد. در واقع این نوع سنگ‌ها از رسوبات چشمه‌های آب گرم به جا مانده‌اند و حفره‌های موجود در آن‌ها به دلیل گازهای محبوس در همین چشمه‌ها می‌باشد. سنگ‌های تراورتن به دلیل تنوع رنگی و الگوهای فراوانی که دارند، انتخابی ایده آل و مناسب برای طراحی نمای ساختمان‌ها، دیوارها و کف می‌باشند. به طور عمده معادن این نوع سنگ در ایران، در اصفهان می‌باشد. سنگ‌های تراورتن معمولا در رنگ‌های سفید عاجی و یا کاملا سفید و کاراملی یافت می‌شوند.

 


سنگ مرمریت: سنگ مرمریت گونه‌ای از سنگ‌های دگرگونیست که از دگرگونی سنگ آهک به وجود آمده است. اصلی ترین کانی تشکیل دهنده‌ی این سنگ، کلسیت می‌باشد. از مرمریت به طور گسترده در ساخت مجسمه استفاده می‌شود. برای مثال نمای بنای تاج محل از سنگ مرمر می‌باشد. این سنگ در بناهای زیارتی نیز به وفور دیده می‌شود. سنگ مرمر در بازار جهانی با نام اونیکس شناخته می‌شود. از مهم ترین ویژگی‌های این سنگ به توانایی عبور نور می‌توان اشاره کرد. از این سنگ در ساختمان‌های لوکس برای مصارف خارجی و داخلی هم چون پله‌ها، کف، ستون، دیوار‌ها و نمای بیرونی و… استفاده می‌شود. این سنگ دارای تنوع رنگی بالا و قابل توجه‌ای می‌باشد و در رنگ‌های قرمز، کرم، قهوه‌ای، صورتی، سیاه، خردلی، سبز و… یافت می‌شود.

 

 

دیدگاه کاربران
دیدگاه خود را درباره این مقاله بیان کنید
افزودن دیدگاه